Avui obert: 09:00-13:30, 16:30-20:00
Demà obert: 09:00-13:30, 16:30-20:00

Com controlar el colesterol a la dieta

És molt habitual parlar sobre el colesterol i de si ho tens alt o no però, sabem realment què és? El colesterol és un lípid o greix que es troba en teixits corporals i plasma sanguini dels animals vertebrats. Té una concentració més elevada de manera natural en certs òrgans com el fetge, el pàncrees, la medul·la espinal o el cervell.

PER QUÈ CONTROLAR EL COLESTEROL A LA DIETA?

La seva funció principal és la formació de les membranes de les cèl·lules, ja que regula l'entrada i sortida de substàncies, pel que és summament important. A més, és el precursor de les hormones esteroides, de la vitamina D i dels àcids biliars. 

En produir-se en el cos (colesterol endogen), cal controlar el consum en els aliments (colesterol exogen). Un excés en la dieta actua ràpidament sobre l'organisme de manera que afecta la salut de la persona. La seva presència excessiva en el torrent sanguini té implicacions en relació a diverses malalties greus per a la salut i la vida de la persona que ho pateix.

COLESTEROL BO VS. COLESTEROL DOLENT

Existeixen 2 tipus de colesterol diferents en el cos, el bo (HDL) o d'alta densitat, que és el que ajuda al teu organisme a funcionar de forma correcta. Aquest tipus el trobes en aliments amb triglicèrids com l’alvocat, el salmó, l'oli d'oliva, les nous...

D’altra banda, també hi ha el colesterol dolent (LDL) o de baixa densitat. Aquest, és el que s'emmagatzema a les artèries dificultant el pas de la sang amb fluïdesa per l’organisme i, fins i tot, pot provocar taponaments. Aquest tipus és el que has de tractar d'evitar, ja que pot ocasionar-te problemes greus de salut.

L’excés de colesterol dolent en sang es relaciona amb patologies com l’arteriosclerosis, causada perquè les artèries s'obstrueixen amb colesterol i altres greixos, com a triglicèrids; les malalties coronàries, i els accidents cervell vasculars.

Recorda que els valors en sang recomanats pels:

HDL o colesterol d'alta densitat: Més de 50 mg/dl, com més en tinguem millor.

LDL o colesterol de baixa intensitat: Entre 70 i 130 mg/dl, com menys en tinguem millor.

Colesterol total: menys de 200mg/dl.

  • Colesterol por sota 200 mg/dl: baix risc.
  • Colesterol entre 200 i 300 mg/dl: risc intermedi.
  • Colesterol major de 300 mg/dl: alt risc.

Quan l’analítica de sang mostra excés de colesterol, el professional mèdic pot plantejar un pla d’acció. Més enllà, la dieta i seguir un estil de vida saludable són aliats per combatre el colesterol alt. 

LIMITA EL COLESTEROL DOLENT A LA DIETA

Per mantenir el colesterol en paràmetres adequats o ajudar a baixar els nivells en sang del mateix, incorpora determinades pautes a la teva dieta.

  • Limita els aliments amb colesterol dolent o LDL, com les carns vermelles, llet sencera, mantega, formatges grassos, etc.
  • Evita menjar aliments que continguin sucres refinats, com galetes, brioixeria industrial, gelats, menjar precuinat, patates de bossa...
  • Tingues en compte que els greixos vegetals com l'oli d'oliva poden ajudar a millorar els nivells de colesterol en sang. El blat de moro, la soja, l'oli de gira-sol, alvocat, fruits secs, cereals integrals i llegums, també són rics en aquest tipus de greixos bons.
  • Menja verdures de fulla verda (espinacs, enciam, bròquil) i fruites (fruits vermells) diàriament.
  • Incorpora a la teva dieta carns blanques, peixos (sobretot blaus) i làctics desnatats diverses vegades per setmana i, alguna vegada al mes, les carns vermelles.

Dieta y colesterol

EXERCICI I HÀBITS DE VIDA

Juntament a la dieta saludable, incorpora altres hàbits que t’ajudaran a regular els nivells de colesterol.

L'activitat física ajuda a que el metabolisme elimini els greixos de l'organisme disminuint el nivell de colesterol dolent del cos. Realitza com a mínim 30 minuts diaris d'exercici com caminar, nedar, o córrer, sempre adaptat a les teves característiques.

Eliminar el tabac i l'alcohol també és essencial. En general, no es tracta de fer grans canvis, sinó evitar el sedentarisme i incorporar hàbits saludables al teu estil de vida.

Recorda que sempre pots consultar al farmacèutic sobre pautes i hàbits saludables per controlar el teu colesterol. Aquests no solament poden aconseguir rebaixar els nivells de colesterol, sinó que, si es mantenen, ajuden a prevenir el seu excés durant tota la vida.

Escriu un comentari

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s'apliquen la Política de Privadesa de Google i els Termes de servei.
*Camps obligatoris