VIURE AMB SALUT

Quins són els punts bàsics per a gaudir de bona salut? Aquí ho pots descobrir.

Avui farem una recopilació d’idees per gaudir d’una vida saludable. No descobrirem res de nou però ens serviran per a tenir present uns quants punts bàsics realment importants. Si els apliquem amb cura, donarem anys a la nostra vida i vida als nostres anys.

1.      Cal fer una alimentació equilibrada

Per a gaudir d’una bona salut cal una dieta variada i equilibrada. La dieta mediterrània ens pot servir d’orientació. Els seus beneficis en la prevenció de malalties són totalment reconeguts. Recordem que els aliments estan dividits en diferents grups, i que el benefici o perjudici depèn de la proporció de cadascun d’aquest grups i la freqüència de consum. Caldrà adaptar aquesta dieta a les necessitats individuals segons si parlem de nens, embarassades, tercera edat, etc. La manera de cuinar els aliments també juga un paper molt important.

 2.      Practicarem exercici físic

L’activitat aeròbica segons les nostres possibilitats ens aportarà benestar i millorarà la nostra salut cardiovascular. Segons el tipus d’exercici també ens donarà flexibilitat i tonificació muscular. Caminar, nedar, anar en bicicleta, pujar escales, fer la feina de casa, treballar a l’hort, etc. està relacionat en una millora de la salut. Uns trenta minuts d’exercici, practicats cinc dies a la setmana seria perfecte per un nivell d’activitat física mitja. Pensem que és molt diferent el cas d’una persona totalment sedentària que no fa mai exercici o el d’una altra amb nivell més alt d’entrenament.

 3.      Vigilarem amb l’alcohol

Al principi de prendre’l ens pot donar una falsa sensació d’energia, però si bevem massa passem a estar tristos i xafats.  Al consumir-lo de manera habitual, cada vegada es necessita veure més per tenir els mateix efecte. Ens pot semblar que bevem una quantitat “normal” de begudes alcohòliques i no adonar-nos que en realitat estem bevent massa. Cal fer un consum responsable d’alcohol.  En cas contrari, pot ésser perjudicial per a la nostra salut.

 4.      Evitarem el tabac

El tabac és una droga acceptada que comporta molts riscos. El desfasament de temps entre l’inici del consum i l’aparició de problemes de salut fa que a vegades no es posi suficient atenció a les conseqüències futures. Pensem que el consum de tabac està relacionat amb un nombre molt elevat de defuncions cada any. Deixar de fumar millorarà la pròpia salut i la dels que ens envolten.

Només fer una menció a les drogues d’abús. Recordem que el tabac és una droga acceptada socialment, però n’hi ha d’altres que el seu consum a llarg termini pot comportar deterioraments físics i psíquics molt importants.

 5.      Una bona higiene és bàsica

Rentar-nos les mans, el cos, les dents, etc. farà que evitem molts microbis que ens poden causar malalties. Unes mesures higièniques correctes són la base d’una vida saludable. La prevenció, fins i tot, en les coses que ens podem sembla de menys importància, és fonamental per una bona salut. Des de ben petits cal adoptar uns bons hàbits de prevenció.

 6.      Pensem en descansar adequadament

Un descans suficient és important per a un benestar físic i mental. Si no descansem, la fatiga ens pot portar a l’ansietat i l’estrès. El descans ens ajuda a evitar problemes de salut, i a més, a tenir un millor rendiment en la nostra feina,  amb més atenció i eficiència.

 7.      Anem al nostre metge periòdicament

És recomanable anar al metge de tant en tant. Els controls periòdics, tot i que no estiguem malalts, faran que es puguin detectar problemes de salut abans de que siguin realment importants. Sempre és molt millor la medicina preventiva que haver de tractar quan ja han començat els símptomes d’una patologia.

 8.      Controls periòdics de paràmetres bàsics

En les nostres visites periòdiques al metge, ell ens farà fer unes anàlisis de control. Ens hem de controlar la pressió, el sucre i el colesterol com a més importants. Segons els resultats obtinguts podrem corregir i/o modificar els factors de risc d’una possible malaltia cardiovascular. Això seria un exemple dels beneficis de la medicina  preventiva.

 

* RECORDEM QUE….

>> Cal fer una alimentació equilibrada per a gaudir d’una bona salut. La dieta mediterrània ens pot servir d’orientació.

>> La pràctica d’exercici físic segons les nostres possibilitats ens aportarà benestar i millorarà la nostra salut.

>> Cal fer un consum responsable d’alcohol.

>> Deixar de fumar millorarà la pròpia salut i la dels que ens envolten.

>> Uns bons hàbits d’higiene ens evitaran malalties.

>> Descansem adequadament. La fatiga no aporta cap benefici.

>> Anem al nostre metge periòdicament. La medicina preventiva és molt millor que tractar malalties.

>> Els controls regulars de paràmetres bàsics ens ajudaran a corregir i/o modificar factors de risc de possibles malalties.