MENOPAUSA

La menopausa és un canvi natural en la vida d'una dona, en què s'arriba a la fi del funcionament de la funció ovàrica. La informació ens ajudarà a viure-la sense por ni mites.

* De què parlem?

La menopausa és un canvi natural en la vida d’una dona d’entre 45 i 55 anys, en què s’arriba a la fi del funcionament de la funció ovàrica. Finalitzen, per tant, les menstruacions. És un període esperat amb certa por a allò desconegut, però no ha de ser necessàriament així. La informació i l’entorn d’aquesta dona són clau en la manera d’afrontar aquesta nova etapa de la vida.

Parlem de climateri quan ens referim a tot el procés en si. El climateri comprèn la premenopausa (abans de la menopausa), la menopausa pròpiament dita i la postmenopausa (després de finalitzar la menstruació definitivament). Es produiran canvis hormonals que seran la causa dels símptomes que es poden experimentar en cada etapa. I diem “poden” perquè que no totes les dones experimenten la mateixa simptomatologia. Fins i tot un tant per cent baix de dones no té cap molèstia. Aquests símptomes poden durar cinc anys o més.

A l’inici, es poden produir problemes com ara sufocacions provocades per la manca d’estrògens. Les cefalees també són freqüents, tot i que les migranyes premenstruals, en cas d’haver-n’hi, acaben desapareixen en la menopausa. El vertigen i la sensació de formigueig a les extremitats també són possibles a l’inici de la menopausa. Les dones també refereixen problemes d’ansietat, nerviosisme, depressió, falta de concentració i dolors articulars.

A mitjà termini se solen patir problemes d’incontinència urinària, urgència miccional, infeccions urinàries, vaginitis, atròfia dels teixits i falta de lubrificació vaginal. La pell presenta un aspecte menys sa: Es fa més fina i hi apareix laxitud, arrugues i falta d’elasticitat.

Però el que jo considero molt important en tot aquest escenari són les malalties cardiovasculars i l’osteoporosi, de les quals realment cal fer una bona prevenció. La disminució d’estrògens fa que els ossos no es generin correctament. I per aquesta mateixa causa, el risc de patir un problema de trombosi, infart, etc., augmenta molt ràpidament. Ja hem parlat altres vegades que l’obesitat, l’edat, el consum de tabac, la hipertensió, la diabetis, l’estrès, els nivells elevats de colesterol, el sedentarisme… són factors que cal controlar per fer una bona prevenció dels problemes cardiovasculars.

D'altra banda, no és correcte pensar que la menopausa representa la fi de la sexualitat. Això respon més a valors de la societat que a valors reals. Cal canviar els mites sobre la sexualitat en la menopausa i el climateri, i aprendre a mantenir una sexualitat sana i que es poden solucionar fàcilment els inconvenients fisiològics que ens podem trobar en aquesta etapa. Sí que és veritat que la menopausa comporta certs canvis i alguns trastorns, però hem d’aprendre a solucionar-los.

 

* Què es pot fer per prevenir tots aquest canvis causats per la menopausa?

Hem dit que el dèficit d’estrògens és la base de tots aquests canvis fisiològics. Per tant, semblaria que prendre els estrògens que ens falten seria la solució a totes aquestes alteracions. Però no totes les dones en poden prendre de la mateixa manera i el tractament  no és il·limitat. No podem pensar que amb aquests suplements d’estrògens es poden mantenir les mateixes condicions la resta de la vida. S’han de prendre sota prescripció mèdica, en la dosi més baixa possible i durant un temps limitat. Els estrògens no estan exempts de problemes secundaris, com tots els medicaments. El tractament escollit pel metge s’adequarà als símptomes que cada dona experimenti, el seu estat general i les seves preferències. No hi ha un tractament establert igual per a tots els casos.

Però si reflexionem veurem que hi ha hàbits que es poden incorporar a la rutina diària i que milloraran el nostre estat psíquic i físic.

1. Cal fer una dieta variada i equilibrada. Per al problema de l’osteoporosi ens ajudarà el calci de la dieta. Però també són importants les proteïnes i altres minerals. Cal que prenguem fibra i àcids grassos essencials (peix blau, nous). No oblidem el terme dieta variada.

Sí que és veritat que el metabolisme s’alenteix i tenim tendència a engreixar-nos. Per tant, cal que limitem el consum de sucres, greixos i alcohol. També cal reduir la cafeïna i els aliments condimentats i processats.

2. Hem de prendre el sol. Al nostre país, el sol és alegria però a més ajuda a sintetitzar la vitamina D, que fa que s’absorbeixi millor el calci.

3. L’exercici físic regular ens ajudarà a estar bé des del punt de vista físic i mental. A més, l'exercici millora la qualitat de l’os. Les tècniques de relaxació també ens aportaran benestar.

4. Cal que vigilem la pressió arterial i el nivell de colesterol, i si és tot el perfil lipídic millor: HDL-colesterol, LDL-colesterol, colesterol total i triglicèrids. Recordem que els estrògens són com una defensa natural dels problemes cardiovasculars en les dones. En disminuir-ne els nivells, el colesterol augmenta, la qual cosa provoca més risc de problemes cardiovasculars. 

5. Si som fumadores, hem d'eliminar aquest hàbit, que provoca un envelliment prematur i contribueix a la degeneració dels ossos.

6. Si volem, podem prendre fitoestrògens. Són substàncies naturals que ajuden a portar millor els símptomes dels quals hem parlat avui. També els trobem en la nostra dieta (llegums, hortalisses i cereals). La soja és una font natural d’estrògens. Si no hi ha cap contraindicació, la podem incorporar a la nostra dieta.Però amb això és difícil que en prenguem en quantitat suficient; per tant, podem escollir algun producte concentrat de fitoestrògens.

 

* RECORDEM QUE…

>> La menopausa és una etapa més de la vida d’una dona. La informació ens ajudarà a viure-la sense por ni mites.

>> Es produiran canvis hormonals, que seran la causa dels símptomes que es poden experimentar. Sufocacions, mal de cap, ansietat, insomni, incontinència urinària, canvis en la pell, etc., són exemples d'aquests símptomes.

>> A llarg termini, la disminució d’estrògens comporta un augment de risc cardiovascular i osteoporosi. Cal posar-hi una atenció especial atès que això pot tenir conseqüències realment importants per a la salut.

>> Hi ha hàbits que es poden incorporar a la rutina diària que ajuden a gaudir d'aquesta etapa de la vida en bones condicions (fer una dieta variada, fer exercici físic, prendre el sol, deixar de fumar…).

>> Si els símptomes són molt molestos, el metge pot recomanar el millor tractament en cada cas.