LUMBÀLGIA

Tothom sap a què ens referim quan parlem de mal d'esquena, ja que en un moment o altre tots n'hem patit. Quan el dolor està localitzat a la zona lumbar, parlem de lumbàlgia.

* De què parlem?

Tothom sap a què ens referim quan parlem de mal d’esquena, ja que en un moment o altre tots n’hem patit. Quan el dolor està localitzat a la zona lumbar, que és la zona compresa entre l’última vèrtebra i els glutis, parlem de "lumbàlgia". La intensitat del dolor pot ser variable i, a més, depèn de la percepció de cada individu. Sol anar acompanyada de tensió muscular i dolor quan fem algun moviment. De la mateixa manera, pot ser que el dolor s’estengui a alguna altra zona.

La lumbàlgia, la podem dividir en tres categories (aguda, subaguda o crònica) en funció de la durada del procés (de dues setmanes a tres mesos). A vegades ve acompanyada de dolor cap a la cama, seguint el nervi ciàtic. Parlarem en aquest cas de ciàtica, atès que el dolor s’estén a tota la zona d’aquest nervi. Aquest dolor fins i tot ens pot arribar als peus.

No podem parlar d’una causa en concret per a aquest problema però sí que ho podem relacionar amb traumatismes, males postures durant l’embaràs o practicant esport, contractures, determinades malalties (hèrnia discal, artrosi, osteoporosi, fibromiàlgia…), anomalies congènites de la columna o altres causes que poden ser més greus.

El metge ens farà un estudi complet del tipus de dolor a partir de les dades que nosaltres li aportem. Les proves diagnòstiques en principi es reserven per a casos en què se sospitin processos més seriosos.

 

* Què es pot fer per prevenir-la?

Hem d’aprendre a cuidar-nos l’esquena per tal d’evitar aquest problema.

1. Hem de vigilar les postures inadequades mantingudes i els moviments no apropiats que forcin aquesta zona.

2. La pràctica d’exercici aeròbic (caminar, bicicleta…)  i una bona higiene postural ens ajudaran a prevenir nous episodis de lumbàlgia. Cal aprendre en quina posició hem d’estar estirats al llit, com agafar un objecte d’una lleixa elevada, com estar asseguts a la cadira, com aixecar un paquet de terra, etc.

3. Podem fer exercicis, que ja estan pautats, per tenir cura de la musculatura de l’esquena i la musculatura abdominal.

4. La pèrdua de pes en cas d’obesitat ens ajudarà a millorar el quadre.

5. En cas de presentar aquest problema de manera aguda, el repòs ens pot ajudar els primers dies. També notarem una millora amb massatges i escalfor local.

6. El metge ens pot recomanar diversos productes analgèsics quan les altres mesures no farmacològiques no ens funcionin.

 

 * RECORDEM QUE….

>> Parlem de lumbàlgia quan el dolor el tenim localitzat a la part baixa de l’esquena.

>> Aquest dolor pot ser localitzat o estendre’s a altres zones.

>> Fer exercicis per enfortir la musculatura lumbar i abdominal, juntament amb una bona higiene postural, és molt recomanable. Els massatges i l’escalfor local van bé per a processos aguts.

>> El metge ens pot prescriure mesures analgèsiques quan el tractament no farmacològic no ens funcioni.