DIABETES. CONSELLS AL PACIENT (1)

Aprenem sobre diabetes: alimentació i exercici físic.

* Diabetes i Alimentació

En un pacient diabètic cal una dieta saludable, igual com en qualsevol altra persona. La dieta mediterrània aporta tots el nutrients que calen menjant a diari de tots els grups d’aliments. Només cal controlar la quantitat dels diferents aliments, i repartir-los en diferentes preses al dia.

Cada pacient cal contemplar-lo independentment, ja que hi ha diabètics que degut a la seva obesitat han de seguir una dieta més estricte per perdre pes. Per contra, n’hi ha que només cal que facin una dieta saludable, adequada a un individu que té un nivel de sucre elevat en sang, sense una restricció calòrica excessiva.

Dintre del grup dels hidrats de carboni, n’hi ha que són d’absorció lenta (pa, cereals,pasta, llegums, arròs)  i altres de rápida (pastissos, gelats, sucs, mel). En un pacient diabètic cal limitar les preses dels primers i evitar els segons, fent-ne una presa esporádica.

Pel que fa al grup de fruites i verdures, sabem que la fruita, ens aporta sucres. Per tant, limitarem a tres les peces al dia i millor després de les menjades. Això fa que l’augment de sucre en sang després de prendre la fruita no sigui tant brusc.  Les verdures ens aportaran fibra. Els cereals i els llegums també, però en controlarem la quantitat que en mengem.

El peix és més recomanable que la carn. En prendrem tres vegades a la semana, incloent el peix blau, molt interessant pel seu contingut en greixos essencials. De carn també en podem menjar però que sigui magra i controlant la quantitat.

Per amanir millor fer servir oli d’oliva. Els derivats l’làctics que siguin desnatats o semidesnatats, pel seu efecte sobre el colesterol; reduirem el consum de sal , ja que pot influir sobre la pressió arterial; i en lloc de sucre podem usar edulcorant artificial. Pel que fa al consum d’alcohol, recordem que són calories de més (“buides”). Per tant, valorarem en  cada cas la possibilitat o no de fer-ne ús, en funció de si hi ha o no contraindicacions.

I tot això… cuinat d’una manera senzilla i saludable. Els menjars al forn, vapor, bullits o a la planxa hauríen de ser els més habituals.

 

* Diabetes i exercici físic

Sabem que la pràctica d’exercici físic ens aporta benestar i millor qualitat de vida. Si això ho apliquem en un diabètic, podem dir que a més li ajuda a perdre pes, millorar la pressió arterial i el colesterol, i possiblement, a necesitar menys quantitat de medicaments.

S’hauria de practicar un mínim de quatre dies o més a la setmana. Cal adequar l’esforç que és fa a cada cas en funció de l’edat i l’estat general de cada un. L’exercici ha de ser moderat: caminar, anar en bicicleta, nedar, ballar, aquagym o gimnasia de manteniment. Mai ens posarem  a fer esport de manera intensa si no estem acostumats a fer-lo regularment. Per tant, recordem començar poc a poc amb exercici suau. Podem incorporar aquest hàbit saludable a la vida diaria fent servir les escales en lloc de l’ascensor, o baixar una parada abans de l’autobus i caminar la resta de trajecte.

Com a norma general és bo anar acompanyat d’algu que conegui la nostra condició de diabètic, o bé portar una tarjeta identificativa amb les nostres dades. També recordem que cal portar uns sobrets de sucre caramels o sucs, per si notem simptomes d’hipoglucèmia (tremolor, suor freda, mareig, debilitat).

Si quan ja estiguem habituats a l’exercici volem fer um esforç mês intens cal que prenem hidrats de carboni addicionals (galetes, pa) abans de començar a fer-lo. I en casos mês especials fins i tot cal consultar a l’equip mèdic l’adequació o no de la medicació per tal d’ajustar la dosis a la diferent activitat.

Per últim recordar que, el diabètic pot tenir fàcilment problemes en els peus degut al fregadís del calçat. Per tant, usar calçat còmode, de pell i ben lligat.

 

* RECORDEM QUE….

>> Al pacient diabètic li cal una dieta equilibrada que li aporti tots els nutrients necessaris. Només en cas d’un pacient amb obesitat caldrà una dieta més controlada. S’ha de valorar cada cas.

>> És bo repartir  les diferents quantitats d’aliments del dia en varies preses.

>> L’exercici físic diari, junt amb una alimentació adecuada poden reduir el sucre de la sang.

>> Aquesta activitat  física moderada s’ha d’adequar a l’estat físic i l’edat de cada un.

>> Per qualsevol dubte o problema cal consultar al metge o al farmacèutic.